Steroidinduzierter diabetes mellitus

Many chronic inflammatory diseases require treatment with steroids, however, a remarkable proportion of steroid-treated patients suffer from osteoporosis as major complication after longterm treatment. Steroid-induced osteoporosis represents one of the most important secondary causes of osteoporosis. The pathogenesis is complex, there exists evidence that steroids cause a reduction of circulating testosteron and estrogen concentration and adversely affect calcium balance. The most important mechanism is a decrease in osteoblastic activity. As a consequence loss of bone mineral density and increased risk of fracture develop. In spite of better understanding of the causal relationships preventive strategies were infrequently applied.
If we care for patients with steroid therapy we have both to consider the problem of steroid-induced osteoporosis and to focus on strategies to evaluate patients at risk. The dosage of the steroid, life style factors (such as lack of exercise, alcohol consumption and smoking), menopausal status, low bone mineral density at baseline and previous osteoporotic fractures predispose for the manifestation of steroid-induced osteoporosis. Therapeutic decisions depend on risk factors of the individual patient. Supplementation of calcium and vitamin D is usually appropriate, and postmenopausal women should be offered hormon replacement therapy. The prescription of biphosphonates is strongly recommended to patients at elevated risk.

Zusammenfassung. Ein 54 Jahre alter Patient, der wegen Pemphigus vulgaris vier Wochen lang mit Methylprednisolon-Natriumsuccinat in der Dosierung von -1 pro Tag behandelt wurde, entwickelte einen schweren Diabetes; er wies auf der ventralen Seite beider Knie und Oberschenkel sieben rotbraune, feste, leicht erhabene Hautläsionen mit einem Durchmesser von -1 cm auf. Eine Exzisionsbiopsie zeigte in der Dermis ein granulomatöses Infiltrat, durch-setzt mit zahlreichen Pilzelementen und Riesen-zellen. In der Kultur wuchsen aus dem Biopsiematerial nach einer Woche Bebrütung bei 25°C auf Sabouraud-Glucose-Agar mit Chloramphenicol dunkelgrüne Kolonien, die als Cladosporium cladosporioides identifiziert wurden. Nach unserer Kenntnis ist diese Pilzart bisher nur ein-mal als opportunistischer Krankheitserreger aus dem Situs eines Hauttests bei einem HIV-positi-ven Patienten isoliert worden.

Steroidinduzierter diabetes mellitus

steroidinduzierter diabetes mellitus

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